Verkkokauppojen maailmassa kilpailu on kovaa, jonka vuoksi joukosta erottuminen vaatii kovaa työtä ja jatkuvaa kehitystä. Yksi merkittävimmistä tavoista parantaa verkkokaupan menestystä on hakukoneoptimointi (SEO). Hakukoneiden ensimmäisillä sijoilla esiintyvät verkkokaupat haalivat kilpailijoitaan enemmän asiakkaita.
Hakukoneoptimoinnilla parannetaan sivuston orgaanista näkyvyyttä hakukoneissa. Siihen liittyvät toimenpiteet parantavat yleensä myös sivuston toimimista, mikä auttaa rakentamaan mielekkäämpiä asiakaskokemuksia.
1. Tuotekuvauksien hakukoneoptimointi
Tuotekuvauksien hakukoneoptimointi on myynnin kannalta tehokasta, koska tiettyä tuotetta etsivä potentiaalinen asiakas on todennäköisesti tehnyt jo ostopäätöksen. Tämänlaiset asiakkaat saadaan siirtymään verkkokauppaan, kun tuotteet on hakukoneoptimoitu näkymään hakutuloksissa ensimmäisillä sijoilla.
Myös tuotekategorioiden optimoinnilla voidaan kasvattaa myyntiä. Kategoriasivuja optimoidessa potentiaalinen asiakas on kuitenkin ostopolun eri vaiheessa. Asiakkaalla voi tällöin olla tarve, mutta hän ei välttämättä ole päättänyt vielä yksittäistä tuotetta, jonka ostaisi.
Sisällön optimointi
Luodaan sisältöä, joka vastaa potentiaalisten asiakkaidesi kysymyksiin ja tarpeisiin. Tuotteen yksityiskohtien kertominen voi herättää kiinnostusta ja tarjota lisäarvoa ostajille. Tekstisisällössä on hyvä vastata asiakkaiden kysymyksiin, jotka voivat olla oston esteenä.
Bonus vinkki! Myös kuvat kannattaa optimoida, voit lukea kuvien optimoinnista blogista: Alt-teksti – Kaikki mitä tulisi tietää.
Metaotsikot ja -kuvaukset
Meta- tai toisin sanottuna SEO-otsikoiden ja -kuvausten avulla voi tehokkaasti parantaa tuotesivujesi houkuttelevuutta ja orgaanista näkyvyyttä hakukoneissa. Verkkokauppojen SEO-otsikot ovat yleisesti hyvin samankaltaisia, joista ei löydy paljoa eroavaisuuksia.
On tärkeää sisällyttää tuotteen nimi tai muu mahdollinen avainsana SEO-otsikkoon, mutta hyödyntämällä otsikon ylimääräistä tilaa voit korostaa verkkokauppasi ainutlaatuisuutta. Tässä kohtaa kilpailijoista voi erottua esimerkiksi tarjouksella tai arvolupauksella.
SEO-kuvaukseen on hyvä sisällyttää ostajan kannalta oleellisia asioita, jotka todennäköisimmin saisivat siirtymään verkkokauppaan tarkastelemaan tuotetta lisää.
2. Tuotekategorioiden optimointi
Kategoriasivujen optimointi on keskeistä verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa. Usein kuluttajat etsivät tuotevaihtoehtoja Googlesta yleisillä termeillä, kuten ”wc-istuin” tai ”seinämallinen wc”. Ostopolun alussa kuluttajat ovat yleensä kiinnostuneita tietystä tuoteryhmästä, eivätkä niinkään tietystä mallista. Tuotekategorioita optimoidessa onkin tärkeää pystyä viestimään asiakkaalle, miksi hänen pitäisi ostaa tuote juuri omasta verkkokaupasta.
Tekstisisällöt
Tekstisisältöjä optimoidessa on hyvä pitää mielessä, että ne ovat asiakkaita varten ja niiden tarkoituksena on tehdä ostopäätöksestä helpompaa. Useimmiten verkkokaupan tekstisisällöt kuitenkin sijoitetaan sivun loppuun tuotteiden alapuolelle. Tuotekategorioiden tekstisisällöt optimoidaan avainsanoilla, joilla kyseistä tuoteryhmää etsitään verkosta.
SEO-otsikot ja -kuvaukset
Kuten tuotekuvauksissa, SEO-otsikot ja -kuvaukset ovat tärkeässä roolissa vetämään liikennettä hakukoneesta verkkokauppaan kategoriasivuille. Tuotekategorioissa suuremmassa roolissa ovat kuitenkin tarjous tai arvolupaus – miksi hakijan tulisi siirtyä juuri kyseiseen verkkokauppaan. Tarjoaako verkkokauppa esimerkiksi erinomaista palvelua, laadukkaita tuotteita tai edullisia hintoja. Tietenkin tuoteryhmän avainsana tulisi esiintyä ensimmäisenä SEO-otsikossa.
Esimerkiksi: WC-istuimet – Edullisesti ja luotettavasti
3. Verkkokaupan hakukoneoptimointi tuotearvosteluiden vaikutus
Arvostelut ovat merkittävä tekijä sivuston näkyvyyden kannalta, sillä ne lisäävät luotettavuutta sivustoa tai tuotetta kohtaan. Suuri määrä hyviä arvosteluita laskee huomattavasti kynnystä ostaa kyseinen tuote. Huonot palautteet voivat toimia myös tärkeässä asemassa, koska ne kertovat vierailijoille siitä, ettei arvosteluja sensuroida.
Hyvä pitää mielessä – Käyttäjäkokemus
Verkkokaupan hakukoneoptimointi sisältää myös sivuston käyttäjäkokemuksen kehittämisen. Google suosii käyttäjäystävällisiä sivustoja, jotka tarjoavat vierailijoilleen vaivattoman käyttökokemuksen. Nykyään myös n. 60 % kaikista hauista tehdään mobiililaitteilla. Tämä korostaa mobiiliystävällisyyden tärkeyttä verkkosivustojen suunnittelussa ja optimoinnissa etenkin vuonna 2024.
Verkkokaupan käyttäjäkokemuksen rakentamisessa hyvä huomioida:
- Verkkokaupan nopea latautuminen
- Selkeä ja helppo navigointi
- Mobiiliystävällisyys
- Mahdollisuus päästä mihin tahansa sivulle muutamalla klikkauksella
Hyvästä palvelusta harvemmin vaihdetaan toiseen. Miellyttävä ja helppo käyttäjäkokemus voi kasvattaa käyttäjien sitoutumista yksittäiseen verkkokauppaan.
Yhteenveto
Verkkokaupan hakukoneoptimointi on tärkeä kilpailuvaltti verkkokauppojen maailmassa. Sivuston toimivuuden ja sisältöjen lisäksi, tuote- ja kategoriasivujen huolellinen optimoiminen ovat avainasemassa sivuston orgaanisen näkyvyyden parantamisessa. Laadukkaat, asiakkaita palvelevat ja oikeilla sanoilla optimoidut sisällöt ovat oleellinen osa verkkokaupan näkyvyyttä ja myyntiä.
Jos sinulla herää kysymyksiä verkkokaupan hakukoneoptimoinnista, vastaamme mielellämme. Käy myös lukemassa hakukoneoptimoinnin hinnasta tai jos haluat parantaa verkkokauppasi suoriutumista entisestään, käy myös lukemassa blogistamme, kuinka voit optimoida verkkokauppasi konversioprosenttia.