Mitä ovat avainsanat ja miten valitset ne oikein?

Picture of Lauri Puurula
Lauri Puurula
Suurennuslasi avainsanat -tekstin päällä.

Avainsanat ovat niitä sanoja tai lauseita, jota henkilö hakee hakukoneista. Onnistuneen hakukoneoptimoinnin ja kestävän verkkonäkyvyyden keskiössä ovat oikeat avainsanat. Ne määrittävät, milloin ja kenelle verkkosivusto näkyy.

Mitä ovat avainsanat?

Niin kuin alussa mainittiin: avainsanat (tai hakusana) ovat yksittäisiä sanoja tai pidempiä lauseita, joilla etsitään tietoa, palveluita ja tuotteita verkosta.

Hakukoneet antavat hakutuloksia hakukenttään syötetyn avainsanan perusteella ja pyrkivät tarjoamaan parhaan tuloksen kyseiselle avainsanalle. Yleensä nämä ovat verkkosivustoja, mutta nykyään Google antaa myös tekoälyllä tehtyjä tiivistelmiä tietyn tyylisten hakujen yhteydessä.

Hakukoneoptimoinnin yhtenä tavoitteena on löytää oman verkkosivun kannalta oleelliset avainsanat ja luoda laadukasta näille hauille olennaista sisältöä, joka palvelee parhaiten hakijan intentiota. Tällä pyritään vaikuttamaan oman verkkosivun sijoittumiseen hakutuloksissa. Avainsanoja voi myös hyödyntää maksetussa Googlen-hakusanamainonnassa.

Avainsanojen määritelmiä

Avainsanoja on monenlaisia, sillä hakujakin on erilaisia. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että haun takana on aina ihminen. Nyky päivänä oikeiden avainsanojen käytössä on olennaista osata vastata myös hakijan intentioon eli haun takana olevaan tarkoitukseen.

Pääavainsana

Pääavainsanat ovat sanoja tai fraaseja, jolla yksittäinen verkkosivuston sivu halutaan löytyvän hakukoneesta. Pääavainsana on se sana, jonka yhteydessä haluat eniten sivusi näkyvän. Yhdelle sivulle olisikin aina hyvä määrittää vain yksi pääavainsana.

Pääavainsanana tässä artikkelissa toimii: ”avainsanat”.

Toissijainen avainsana

Toissijaiset avainsanat eli tukevat avainsanat ovat pääavainsanan parhaita kavereita. Niiden tarkoitus on tarkentaa ja tukea pääavainsanaa sekä vastata hakijan intentioon. Tukevien avainsanojen avulla sivusto tai artikkeli voi myös sijoittua muiden hakujen yhteydessä.

Toissijaisia avainsanoja tässä artikkelissa ovat esimerkiksi ”toissijainen avainsana”, ”hakusana” ja ”pääavainsana”.

Pitkän hännän avainsanat

Pitkän hännän avainsanat ovat tarkempia ja vähemmän kilpailtuja hakufraaseja. Ne muodostuvat useammista sanoista. Ne voivat olla kysymyksiä tai esimerkiksi tarkemmin kuvailtuja asioita. Pitkän hännän avainsanoilla on yleensä helpompi saada sijoituksia ja siksi niitä käytetään monesti myös tukevian avainsanoina.

Pitkän hännän avainsanoja voivat olla esimerkiksi “miten valitsen oikeat avainsanat”, “mitä ovat avainsanat” tai “oikeat avainsanat”.

Brändiavainsanat

Brändiavainsanat ovat sanoja, jotka sisältävät sivuston tai yrityksen nimen tai tunnusmerkin. Näitä avainsanoja sivustot saavat monesti itsestään, esimerkiksi ”SEOverstas” tai ”SEOverstaan hakukoneoptimointi” luokiteltaisiin brändiavainsanoiksi.

Matkailualan yrityksen verkkosivulla, brändiavainsanoja voivat olla esimerkiksi “Matkatoimisto X”, “pakettimatkat X”, ja “matkavakuutus X”.

Miten löydät oikeat avainsanat?

Oikeat avainsanat ovat niitä, joista verkkosivusto oikeasti hyötyy. Oikeiden avainsanojen löytämiseen tarvitaan työkaluja. Ilman niitä avainsanojen keksiminen on työlästä ja tulokset voivat olla heikkoja. Työkaluista näet paljonko mitäkin avainsanaa haetaan, ilman työkalua saatat keskittyä sanoihin, joita kukaan ei edes hae Googlesta. Tällöin tietenkin olet keskittynyt vääriin sanoihin ja tehnyt turhaa työtä.

Oikeiden hakusanojen valitsemiseksi on hyvä tehdä hakusanatutkimus, jossa selvitetään, mitä sanoja käyttäjät hakevat, kuinka usein niitä käytetään, kuinka paljon kilpailua niistä on ja kuinka hyvin ne sopivat sivuston sisältöön.

Avainsanoja voi tutkia monilla erilaisilla työkaluilla, kuten Google Keyword Planner, Bing Keyword Research Tool, Moz Keyword Explorer, ja SEMrush Keyword Magic Tool.

Esimerkki avainsanatutkimuksesta, josta näkyy avainsana, vaikeusaste, hakuvolyymi ja trendikäyrä.

Työkalut auttavat löytämään relevantteja hakusanoja, arvioimaan niiden hakuvolyymia, vaikeusastetta ja klikkausprosenttia. Lisäksi useissa työkaluissa on mahdollisuus vertailla avainsanoja kilpaileviin verkkosivuihin. Työkaluista näet siis millä sanoilla kilpailijasi näkyvät Googlessa.

Avainsanatutkimuksen tuloksena on lista potentiaalisia hakusanoja, joita voidaan käyttää hakukoneoptimointiin. Voit käydä lukemassa blogistamme tarkemmat ohjeet avainsanatutkimuksen tekoon.

Miten avainsanoja käytetään?

Kun oikeat avainsanat ovat löytyneet, täytyy niitä vielä osata käyttää. Avainsanojen käyttäminen on niiden sisällyttämistä sivuston sisältöihin siten, että hakukoneet ymmärtävät, mistä sivusto kertoo.

Avainsanoja tulisi sijoittaa sisällöissä seuraaviin kohtiin:

1. Otsikot

Jokaisella sivulla tulisi olla yksi ja vain yksi otsikko, joka on merkitty HTML-koodissa <h1>-elementtinä. Otsikon tulisi sisältää pääavainsanan ja kertoa selkeästi, mistä sivu kertoo.

Jos sivu käsittelee matkaa Italiaan, otsikko voisi olla esimerkiksi “Matka Italiaan: vinkit, reitit, ja nähtävyydet”.

2. Väliotsikot

Jokainen sivun osio tulisi erottaa väliotsikolla, joka on merkitty HTML-koodissa <h2>-<h6>-elementeillä. Väliotsikot tulisi sisältää pitkän hännän avainsanoja ja kertoa, mistä osio kertoo. Älä ujostele väliotsikoiden käytössä, ne helpottavat lukemista ja tekstin ymmärtämistä hakukoneille ja lukijoille.

Jos sivu käsittelee matkaa Italiaan, väliotsikot voivat olla esimerkiksi “Miksi matkustaa Italiaan?”, “Mitä tehdä Italiassa?” ja “Miten säästää rahaa Italiassa?”.

3. Sisältö

Sivun tekstisisällön tulisi olla laadukasta, informatiivista ja kiinnostavaa, jotta se tuottaisi arvoa lukijalle (tämä edesauttaa sivun sijoittumista hakukoneissa). Sisällön tarvitsee myös vastata haun takana piilevään intentioon. Mieti siis mitä hakijasi oikeasti haluaa tietää, jos hän hakee Googlesta ”matkat italiaan”. Hakeeko hän seuraavia lentoja, majoituksia, matkapaketteja vai reissuvinkkejä?

Sisällön tulisi myös tietenkin sisältää avainsanoja luontevasti ja monipuolisesti. Avainsanojen tiheys eli esiintymiskerrat suhteessa tekstiin tulisi olla noin 1-3 %, mutta tärkeintä on pyrkiä kirjoittamaan luonnollisesti.

Huom! Hakukoneet voivat merkitä avainsanojen liikakäytön spammi-sisällöksi. Etenkin tekoälyn kehityksen myötä Google on tässä yhä tarkempi.

4. Metatiedot

Metatiedot ovat sivun teknisiä tietoja, jotka eivät näy käyttäjälle, mutta hakukoneille. Metatietojen tulisi sisältää hakusanoja ja kertoa, mistä sivu kertoo. Tärkeimmät metatiedot ovat title ja description. Title on sivun nimi, joka näkyy hakutuloksissa ja selaimen välilehdessä.

Description on sivun kuvaus, joka näkyy hakutuloksissa. Esimerkiksi, jos sivu käsittelee matkaa Italiaan, title voisi olla “Matka Italiaan: vinkit, reitit, ja nähtävyydet | Matkablogi Y” ja description voisi olla “Haluatko matkustaa Italiaan? Lue Matkablogi Y:n parhaat vinkit, reitit, ja nähtävyydet, jotka tekevät matkastasi unohtumattoman.”.

Miksi hakusanatutkimus on tärkeä?

Oikeiden sanojen valinta ja käyttäminen on olennainen osa hakukoneoptimointia. Avainsanojen avulla voidaan parantaa sivuston näkyvyyttä hakukoneissa ja houkutella enemmän kävijöitä sivustolle.

Hakusanojen valitsemiseksi on hyvä tehdä hakusanatutkimus, jossa tutkitaan, mitä hakusanoja käyttäjät käyttävät, kuinka usein niitä käytetään, kuinka paljon kilpailua niistä on ja kuinka hyvin ne sopivat sivuston sisältöön. Oikein tehty hakusanatutkimus voi lisätä uusien vierailijoiden määrää huomattavasti.

Kuvakaappaus Google Analyticsistä. Tuloksia sivustovierailuista.

Hakusanoja on hyvä sisällyttää sivuston otsikoihin, väliotsikoihin, sisältöön, ja metatietoihin niin, että hakukoneet ja käyttäjät ymmärtävät, mistä sivusto kertoo. Oikeiden sanojen valinnassa ja käyttämisessä kannattaa hyödyntää erilaisia työkaluja ja menetelmiä.

Hyvin tehty hakukoneoptimointi johtaa aina parempiin tuloksiin. Onnistuminen on useasti kiinni kärsivällisyydestä ja huolellista suunnittelusta. Jos haluat tietää lisää aiheesta, käy tutustumassa meidän blogeihin tai jos haluat kysyä meiltä neuvoa voit tehdä sen alla olevan lomakkeen kautta.

Tällä sivulla