Google hakukoneoptimointi, Case: VHA Pipe Technology Oy

Picture of Lauri Puurula
Lauri Puurula
VHA Pipe Technology Oy firman paku

VHA Pipe Technology Oy on Jyväskyläläinen LVI-alan yritys. VHA Pipe Technology tunnetaan heidän täsmällisyydestään sekä ammattitaitoisesta ja luotettavasta asenteestaan. Vuoden 2022 joulukuussa yritys avasi omat verkkosivunsa, jonka jälkeen Google:n hakukoneoptimointi tuli ajankohtaiseksi puheenaiheeksi.

VHA:n yrittäjät huomasivat nopeasti, ettei yrityksen verkkosivut näy ollenkaan Googlen hakutuloksissa. VHA Pipe Technology halusi näkyä hakutuloksissa heille tärkeillä hakusanoilla, mutta heillä ei ollut ymmärrystä miten Google hakukoneoptimointi toimii.

Google hakukoneoptimointi projektin alku

Yhteistyö VHA:n kanssa aloitettiin 2023 helmikuussa. Aloitimme Google hakukoneoptimointi prosessin, ensiksi tutkimalla sivuston kunnon. Verkkosivut olivat tässä vaiheessa täysin uudet ja kriittisiä teknisiä ongelmia verkkosivustolla ei ollut, mutta hakukonenäkyvyyden kannalta parannettavaa löydettiin. 

Tässä vaiheessa tutkimme myös verkkosivuston sen hetkisten orgaanisten kävijöiden tilanteen. Tuloksista selvisi ettei verkkosivustolla ollut ollenkaan vierailijoita.

Vierailijamäärän tilanne (53 kävijää/kk) ennen hakukoneoptimoinnin aloitusta yritykselle.

Sivuston analysoinnin jälkeen tiesimme, mistä lähteä liikkeelle. Lähdimme toteuttamaan Google hakukoneoptimointiprojektia, omenapuu strategian avulla. 

Omenapuu- strategia

Googlen hakukoneoptimointi projektissa käytetty havainnollistava omenapuustrategian 3 vaihetta visualisoituna: siemen, puu, omena.

Omenapuu strategian ensimmäinen vaihe on rakentaa hyvä perusta eli istuttaa siemen. Hakukoneoptimoinnin kannalta tämä tarkoittaa teknisten ongelmien korjaamista, mobiililaitteille optimointia ja verkkosivuston rakenteen muokkaamista Googlen näkökulmasta optimaaliseksi.

Omenapuu strategian toinen vaihe on kasvattaa näkyvyyttä luomalla sisältöjä eli kasvattaa oksia ja levittäytyä. Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta tämä tarkoittaa vanhojen tekstisisältöjen muokkaamista ja uusien sisältöjen luomista tutkituilla avainsanoilla. Avainsanoilla optimoidut sisällöt valloittavat uusia hakusanoja, mikä kasvattaa verkkonäkyvyyttä -> vierailijoita -> liidejä -> kauppoja.

Omenapuu strategian kolmas vaihe on liidien keräys ja optimoinnin tehostaminen eli hedelmistä nauttiminen. Hyvin optimoidussa verkkosivustossa tämä ilmenee katselukertojen nousuna (omenapuussa alkaa näkyä ötököitä). Ihmiset haluavat jättää yhteydenottopyynnön ja osa jopa ostaa tuotteen (omenoita käydään ihastelemassa ja osa on valmis jopa maksamaan niistä). Muut verkkosivustot laittavat ulkoisia linkkejä sivustollesi (naapuri haluaa kertoa omasta päärynäpuustaan ja suostutte suosittelemaan toisianne muille, jotta tietoisuus molemmista kasvaisi).

Vaihe 1: Perusteet kuntoon

VHA:n tapauksessa aloitimme Google hakukoneoptimoinnin perustan kunnostamisesta. Vaikka sivustolla ei ollut kriittisiä teknisiä ongelmia, havaitsimme verkkosivustolla toimivuuteen ja hakukonesijoittumiseen vaikuttavia tekijöitä.

Aluksi keskityimme verkkosivun navigoinnin yksinkertaistamiseen. Sitemap ja URL- osoitteet eivät seuranneet optimaalisen URL- osoitteen mallia. URL:t toimivat ainutlaatuisena osoitteena yksittäiselle sivulle. URL-rakenne kertoo kuitenkin yksittäisen sivun lisäksi myös tietoa koko sivustosta -se kertoo sivuston hierarkiasta eli minkä sivun alle kyseinen sivu sijoittuu eli mihin aihealueeseen se liittyy. Tämä vaikuttaa myös hakukoneiden kykyyn ymmärtää sivustoasi.

Alla oleva esimerkki on optimaalisesta URL-rakenteesta. Se viestii hakukoneille, että vhapipetechnology.fi-verkkosivun sivu ”ilmanvaihto” on osa sivuston palveluita.

Havainnollistava esimerkki siitä, miten url-rakenne olisi hyvä optimoida.

Suurikokoiset kuvat ja turhat liikkuvat elementit hidastivat sivujen latautumista ja laskivat suorituskykyä, joten verkkosivuilla olevat kuvat pakattiin pienempään tiedostokokoon sekä turhat liikkuvat elementit poistettiin. Tämä nopeutti sivuston latautumista ja paransi sivuston interaktiivisuutta ja suorituskykyä.

Lisäksi teimme VHA:n jokaiselle palvelulle oman sivun (aiemmin kaikki palvelut olivat samalla sivulla). Tämä helpotti navigointia ja antoi mahdollisuuden optimoida jokaisen palvelut sivun omilla avainsanoillaan. Teimme VHA:n verkkosivuille myös täysin uuden blogi sivun.

Vaihe 2: Sisällöntuotanto ja näkyvyyden kasvatus

Tämän jälkeen teimme avainsanatutkimuksen, jossa tarkastelimme mitkä hakusanat ovat olennaisia VHA:n palveluiden kannalta, kuinka paljon hakusanoja haetaan ja miten vaikea VHA:n olisi sijoittua kyseisellä hakusanalla. 

Avainsanatutkimuksen jälkeen aloitimme sisällöntuotannon. Aloimme luoda VHA:lle 300-700 sanan pituisia blogeja heidän palveluihin liittyvillä avainsanoilla. Taktiikkana oli luoda 4 blogia kuukaudessa useamman kuukauden ajan.

Sisältöjä tuotettiin tällä tahdilla kesään asti, jolloin pysähdyttiin analysoimaan blogien suoriutumista. Tästä huomasimme, että lyhyemmät hieman yli 300 sanan mittaiset blogit jäivät kaikki yli 500 sanaisten blogien jalkoihin. Otimme ylös blogit, jotka sijoittuivat huonosti hakutuloksiin, mitkä avainsanat eivät toimineet ja minkä tyyppiset blogit eivät menestyneet.

Kesän ja syksyn ajan taktiikkana oli optimoida ja muokata vanhoja blogeja mahdollisimman hyviksi ja tuottaa 2 uutta blogia kuukaudessa. Strategiamme toimi sillä, syksyn tullessa aloimme nähdä enemmän tuloksia. Nousimme useilla avainsanoilla ensimmäisen kymmenen hakutuloksen joukkoon eli ensimmäiselle hakutulossivulle ja VHA:n tavoittelemalla ”putkimiehen tuntihinta” avainsanalla pääsimme Googlessa 1. sijalle.

Syksyn myötä vierailijamäärät jatkoivat kasvuaan entisestään. Kaikki huipentui alkuvuodesta 2024, kun verkkosivulla saavutettiin yhden päivän aikana 115 klikkausta. Katselukertoja hakutuloksissa päivän aikana kertyi 3 221. Projektin alussa verkkosivusto sai 53 vierailijaa kuukaudessa ja nyt tuo määrä ylittyi tuplasti jo yhdessä päivässä. 

LVI-alan yrityksen Google hakukoneoptimointi tuloksia tammikuun 2024 alusta. Tulokset SEOverstas.

Vaihe 3: Liidien keräys ja optimoinnin tehostaminen

Tätä tekstiä kirjoittaessa maaliskuussa 2024 olemme juuri VHA:n kanssa parhaillaan tässä kolmannessa vaiheessa. Tähän vaiheeseen siirrytään, kun sivusto on saavuttanut todella suuren kuukausittaisten vierailijoiden määrän. Vasta tällöin voidaan saada sivustolta oikeaa ja tarkkaa dataa, jonka mukaan sivustoa voidaan optimoida käyttäjien näkökulmasta optimaaliseksi. Tarkoituksena on siis tehostaa optimointia, käyttäjäkokemusta ja sivujen konversio kykyä

Lähdimme toteuttamaan tätä vaihetta tutkimalla, millä sivuilla vierailijat pysyvät vähiten aikaa, miten sivut tukevat toisiaan ja mistä sivuista vierailijat siirtyvät tutustumaan palveluihin tai jättämään yhteydenottopyynnön. Pääideana on muokata sivuja, jotka eivät johda vierailijaa asiakaspolussa pidemmälle tai kyseisellä sivulla ponnahdusaste on suuri.

Google:n hakukoneoptimointi tuloksia

Sitten siihen, mikä kiinnostaa varmasti kaikkia lukijoita eniten eli Google:n hakukoneoptimointi tuloksiin. VHA:n kävijämäärä projektin aloituksessa oli 53 kävijää kuukaudessa. 11 kuukautta myöhemmin se oli noussut 904 kävijään kuukaudessa eli nousua tapahtui pelkästään 11 kuukauden aikana 1 605,66 %.

Katselukertoja oli VHA:lla projektin aloituksessa 1 442 ja 11 kuukauden aika yritys on saanut orgaanisessa haussa (ilman maksettua mainontaa) 219 712 katselukertaa eli nousua on tapahtunut 15 135,63 %.

Google hakukoneoptimointi yritykselle VHA Pipe Technology. Klikkausten ja katselukertojen kehitys koko ajalta. Toteuttanut SEOverstas.

VHA:n hakusanasijoitus on myös noussut paljon. Nyt yritys löytyy ensimmäiseltä sijalta kymmenellä eri hakusanalla ja 63:lla eri hakusanalla ensimmäiseltä hakutulossivulta (tulokset katsottu 14.3.2024).

Hakukoneopitmoinnilla yritykselle saatujen avainsanojen sijoituksia hakutuloksissa. SEOverstaan toteuttama tutkimus.

SEOverstaan ja VHA Pipe Technologyn yhteistyö

Yhteistyö SEOverstaan ja VHA Pipe Technologyn välillä jatkuu. SEOverstas jatkaa Google hakukoneoptimointia ja ottaa myös VHA:n uuden verkkokaupan optimoinnin työkseen, kun kauppa julkaistaan.

VHA jatkaa kasvuaan LVI-alan ammattilaisena ja tavoittaa yhä enemmän potentiaalisia asiakkaita verkkosivujen avulla. Yritys on vahvasti kasvuhaluinen ja etsii jatkuvasti uusia tapoja helpottaa tavallisten ihmisten elämää LVI-kentällä. Nämä ammattitaitoiset kaverit Jyväskylästä ovat LVI-alan tulevaisuus.

VHA onkin suunnitellut oman verkkokauppansa avaamista toukokuussa 2024. VHA haluaa muuttaa LVI- alaa helpottamalla ihmisten tapaa ostaa LVI- palveluita. Pian voitkin ostaa viemäriremontin tekijät ja osat samasta paikasta. Käy ihmeessä kurkkaamassa VHA:n uutta verkkokauppaa.

Haluatko sinäkin tällaisen artikkelin yrityksesi hakukoneoptimoinnin onnistumisesta? Ota rohkeasti yhteyttä.

Tällä sivulla

ILMAINEN

Näkyvyysanalyysi

1. Verkkosivun näkyvyys Googlessa
2. Hakusanakartoitus
3. Korjausehdotuksia ja tarjous