Etusivu / Blogi / Case study: hakukoneoptimointi – Cimson Yrityspalvelut

Case study: hakukoneoptimointi – Cimson Yrityspalvelut

Lokakuussa 2024 Cimson Yrityspalveluiden kehitysjohtaja Valtteri otti meihin yhteyttä. Cimson yrityspalvelut tuttavallisemmin CYP.fi on taloushallinnon ja tilitoimiston palveluita tarjoava yritys. Toinen markkinointialan yritys oli tehty heille uudet verkkosivut jo jonkin aikaa sitten, mutta sivusto ei ollut missään vaiheessa alkanut näkyä Googlessa.

Käytännössä liikennettä ei tullut ollenkaan. Sivut olivat kyllä olemassa, mutta verkon kautta ei tullut yhteydenottoja eikä uusia asiakkaita.

Kun lähdimme tutkimaan tilannetta, huomattiin nopeasti mistä kiikasti. Sivusto oli tehty visuaalisesti hyvin, mutta CYP:lle luvattu hakukoneoptimoitu sivusto ei ollut hakukoneoptimoitu. Jopa ihan SEO:n perusasiat puuttuivat kokonaan ja teknisiä ongelmia löytyi heti alkuun useita.

Tässä vaiheessa päätimme lähteä työstämään sivustoa ensiksi korjaamalla teknisiä virheitä ja tekemällä SEO:n perusasioita. Tavoitteena oli saada CYP.fi näkymään Googlessa ja sitä kautta tuottamaan oikeaa liikennettä ja liidejä yritykselle.

Ensimmäiset kolme kuukautta – tekninen perusta ja näkyvyyden rakentaminen

Kun projekti aloitettiin, lähdettiin liikkeelle ihan perusteista. Ensin käytiin koko sivusto läpi ja korjattiin tekniset ongelmat. Osa ongelmista viesti Googlelle, että sivusto ei ollu luotettava ja osa ongelmista esti hakukoneita indeksoimasta sivuja.

Sivustolla ei ollut metatietoja, otsikkotasot olivat väärin rakennettu ja sivukartta puuttui kokonaan. Myös sivujen latausnopeus oli hidas, mikä vaikutti suoraan siihen, miten Google näki sivuston.

Kolmen ensimmäisen kuukauden aikana keskityttiin pelkästään siihen, että sivusto saatiin teknisesti kuntoon ja hakukoneet pystyivät ymmärtämään sen rakenteen oikein.

Kun perusta alkoi olla kunnossa, käytiin läpi olemassa olevat sivut ja päivitettiin niille hakukoneystävälliset tekstit, otsikot ja kuvaukset. Samalla rakennettiin sivustolle seuranta ja analytiikka, jotta pystyttiin seuraamaan mitä muutoksia tapahtuu ja mikä alkaa toimia.

Ensimmäiset merkit näkyivät jo tässä vaiheessa. Sivuston näkyvyys Googlessa lähti hiljalleen liikkeelle ja ensimmäiset orgaaniset klikkaukset alkoivat ilmestyä.

Kuukaudet 4-12 – Sisällöntuotanto ja avainsanojen valloitus

Kun tekninen perusta oli kunnossa, siirryttiin seuraavaan vaiheeseen. Nyt keskityttiin siihen, mistä uudet kävijät tulevat ja millä hakusanoilla heidät saadaan sivustolle.

Teimme avainsanatutkimuksen, jonka avulla löysimme ne termit ja aiheet, joita potentiaaliset asiakkaat oikeasti hakevat. Taloushallinnon ja tilitoimiston palvelut ovat kilpailtu ala, joten oikeiden hakusanojen löytäminen oli tärkeää.

Aloitimme tuottamaan sivustolle blogisisältöjä useista eri taloushallinnon aiheista. Tekstit kirjoitettiin selkeästi ja suoraan asiakkaan kieltä käyttäen unohtamatta CYP:n tone of voicea. Tavoitteena ei ollut tehdä pelkkää SEO-sisältöä, joka tuo liikennettä, vaan rakentaa samalla myös sisältöjä, jotka aidosti vastaavat hakijoiden kysymyksiin ja tuovat lukijoille arvoa.

Samalla rakensimme sivustolle sisäisiä linkityksiä, päivitimme vanhoja sivuja ja varmistimme, että jokainen uusi sivu tukee kokonaisuutta. Keskityimme samalla myös ulkoisten linkkimahdollisuuksien löytämiseen, jotta sivustolle saatiin lisää boostia.

Tässä vaiheessa näkyvyys alkoi nousta selvästi. Klikkaukset kasvoivat ja cyp.fi alkoi ilmestyä hakutuloksiin useilla tärkeillä hakusanoilla.

Tulokset ja nykytilanne – vuosi myöhemmin

Nyt tilanne on täysin eri kuin projektin alussa. Kun aloitettiin, sivusto sai Googlen kautta noin 20 klikkausta kuukaudessa. Tällä hetkellä luku on noussut 1200 sivustovierailijaan kuukaudessa.

Nyt orgaanisia tarjouspyyntöjä tulee tasaisesti joka kuukausi, keskimäärin noin 5-7 kappaletta. Näkyvyys on parantunut käytännössä kaikilla tärkeimmillä hakusanoilla ja cyp.fi näkyy nyt säännöllisesti hakutulosten kärjessä omassa palvelukategoriassaan.

Suurin muutos on kuitenkin se, että verkkosivut toimivat nyt niin kuin niiden pitää. Sivusto tuo jatkuvasti uusia kontakteja ja toimii aidosti osana myyntiä.

Yhteistyö ei ole myöskään päättymässä tähän. Työtä jatketaan edelleen sisällön kehittämisen ja jatkuvan optimoinnin kautta. Tavoitteena on kasvattaa näkyvyyttä entisestään ja vahvistaa cyp.fi:n asemaa alan tunnetuimpana taloushallinnon kumppanina.

Yhteenveto – mitä vuodessa voi saavuttaa

Vuoden aikana näkyvyys rakennettiin täysin uudelleen. Sivusto nousi Googlen hakutuloksiin, orgaaninen liikenne kasvoi 618% ja yhteydenottoja alkoi tulla joka kuukausi.

Tulokset syntyivät pitkäjänteisellä tekemisellä. Ensin korjattiin perusasiat, sitten rakennettiin sisältö ja lopulta hiottiin näkyvyyttä jatkuvalla seurannalla sekä optimoinnilla.

Tämä projekti osoitti hyvin sen, että kun hakukoneoptimointi tehdään oikein ja suunnitelmallisesti, muutos ei ole pieni. Vuodessa verkkosivusta voi tulla tärkein myynnin ja uusien asiakkaiden lähde.

Samankaltaiset artikkelit