Blogin perustaminen – Mitä kannattaa ottaa huomioon vuonna 2024?

Picture of Lauri Puurula
Lauri Puurula
"Blogin perustaminen" artikkelin kuvitus.

Blogit antavat tilaa henkilöiden sekä yritysten luovuudelle ja itseilmaisulle verkossa. Oli kyseessä sitten henkilökohtainen päiväkirja, ammatillinen portfolio tai yrityksen kampanja, blogin perustaminen avaa sinulle oman pienen alustasi internetissä. Tässä blogitekstissä käymme läpi tärkeimmät vaiheet ja vinkit, jotka auttavat sinua aloittamaan oman blogisi menestyksekkäästi.

Blogiaiheen valinta ja perustus

Blogin perustaminen alkaa aiheen valinnalla. Ensiksi on kuitenkin hyvä miettiä, mikä on blogisi tarkoitus, haluatko kirjoittaa henkilökohtaista blogia vai oletko aloittamassa yrityksellesi blogia, joka tarjoaa lisäarvoa asiakaskunnallesi. Alle on jaoteltu henkilökohtaisen ja yrityksen blogin perustamisen ensimmäiset työt, joten voit lukea vain sen, joka on sinulle ajankohtainen.

Henkilökohtaisen blogin aiheen valinta ja perustus

Mieti, mistä olet intohimoinen ja mistä sinulla on sanottavaa. Aihe voi siis olla harrastuksesi, ammattisi tai mikä tahansa muu kiinnostuksen kohteesi. Tärkeintä on, että se motivoi sinua kirjoittamaan säännöllisesti.

Aihevalinnan jälkeen sinun tulee valita blogillesi nimi ja verkkosivualusta. Valitse nimi, joka kuvastaa blogiasi ja on helppo muistaa. Verkkosivualustan suhteen vaihtoehtoja on monia, esimerkkinä WordPress. Valitse sellainen, joka sopii parhaiten omiin tarpeisiisi ja teknisiin taitoihisi.

Blogin perustaminen vaatii aina visuaalisen ilmeen ja ulkoasun suunnittelua. Henkilökohtaisessa blogissa visuaalisuus ja ulkoasu voivat heijastaa omaa persoonaasi. Lukijat arvostavat aina selkää ja visuaalisesti tyydyttävää blogia. Katso alla oleva kuva ja sano kumpaa blogia lukisit itse mieluummin.

Esimerkki, jossa on kaksi eri blogin ulkoasua, ensimmäisessä paljon tekstiä ja tönkkö kuvitus, toisessa fiksu kappale jako ja hillitty samantyylinen kuvitus.

Yritysblogin aiheen valinta ja perustus

Jos perustat yrityksellesi blogia, kannattaa lähestyä blogin perustamista enemmän strategisemmasta näkökulmasta. Ensiksi mieti, mikä on blogisi tavoite, kelle kirjoitat sitä ja miten luot blogillasi arvoa lukijoillesi.

Kun osaat vastata yllä oleviin kysymyksiin on blogin perustaminen huomattavasti helpompaa ja tuloksekkaampaa. Yritysblogit yleensä kirjoitetaan yrityksen omalle verkkosivustolle, jolloin sinun ei tarvitse keksiä uutta nimeä blogisivustollesi taikka valita uutta verkkosivualustaa.

Yritysblogissa visuaalisuuden ja ulkoilmeen tulisi taas vastata yrityksen brändin ilmettä. Niin kuin henkilökohtaisessakin blogissa, myös yritysblogin ulkoasun tulisi myös olla selkeä ja ja visuaalisesti tyydyttävä. Yritysblogeihin on myös hyvä sisällyttää CTA eli ”Call to action”, joka ohjaa lukijaa tekemään jotain toimintoa.

Sisällöntuotanto on blogin perustamisen A ja Ö

Sisällön tuottaminen on blogin perustamisen ydin. Aloita luomalla muutama laadukas artikkeli ennen blogin julkaisua, tällöin sinulla on jo enemmän sisältöä valmiina julkaisun yhteydessä. Kannattaa suunnitella sisältökalenteri, joka auttaa sinua julkaisemaan säännöllisesti. On kuitenkin tärkeä muistaa, että laatu korvaa määrän.

Yritysblogissa sisällön tulisi aina luoda arvoa lukijalle ja sisältöä kannattaakin lähteä luomaan tämä mielessä pitäen. Yritysblogeissa on myös tärkeää ottaa huomioon hakukoneoptimointi, jotta blogisi voi tavoittaa jatkuvasti uusia lukijoita hakukoneiden kautta.

Blogin markkinointi

Blogin perustaminen ei lopu julkaisuun. Nimittäin markkinointi on olennainen osa blogin menestystä. Hyödynnä sosiaalista mediaa, verkostoidu muiden bloggaajien kanssa ja optimoi blogisi hakukoneita varten (SEO). Näin saat lisää näkyvyyttä ja lukijoita.

Vuorovaikutus lukijoiden kanssa on myös tärkeä osa bloggaamista ja toimii myös tapana markkinoida blogiasi. Vastaa kommentteihin, kannusta keskusteluun ja ota palautetta vastaan. Tämä auttaa luomaan yhteisöä blogisi ympärille ja pitää lukijat kiinnostuneina.

Lopuksi

Muista, että blogin perustaminen on jatkuva prosessi. Ole valmis oppimaan, kehittymään ja muokkaamaan sisältöjäsi ja jopa lähestymistapaasi bloggaamiseen ajan myötä. Seuraa analytiikkaa ymmärtääksesi, mikä toimii ja mikä ei, ja mukauta sisältöäsi sen mukaan.

Muista myös nauttia matkasta! Bloggaaminen on mahtava tapa ilmaista itseäsi, jakaa tietoa ja luoda yhteyksiä samanhenkisten ihmisten kanssa tai edistää yrityksesi tavoitteita. Vaikka blogin perustaminen voi aluksi tuntua haastavalta, se on sijoitus, joka on pitkällä aikavälillä erittäin palkitseva.

Muista, että jokainen bloggaaja ja yritys on aloittanut sisältöjen luomisen jostain, joten älä lannistu jos ensimmäiset artikkelisi eivät menesty. Älä myöskään kopio sisältöäsi muilta, vaan keskity omaan sisältöösi, kehitykseesi ja intohimoosi. Ajan myötä löydät oman äänesi ja tyylisi, ja blogistasi tulee ainutlaatuinen osa verkkomaailmaa.

Blogin perustaminen avaa ovia uusille mahdollisuuksille. Se voi johtaa uusiin ystävyyssuhteisiin, ammatillisiin yhteyksiin tai jopa uuteen uraan. Joten tartu näppäimistöön ja aloita oma bloggausmatkasi jo tänään!

Haluatko lisätietoa tai konsultointia jostakin blogin perustamisen osa-alueesta? Ota yhteyttä!

Tällä sivulla

ILMAINEN

Näkyvyysanalyysi

1. Verkkosivun näkyvyys Googlessa
2. Hakusanakartoitus
3. Korjausehdotuksia ja tarjous