Blogit antavat tilaa henkilöiden sekä yritysten luovuudelle ja itseilmaisulle verkossa. Oli kyseessä sitten henkilökohtainen päiväkirja, ammatillinen portfolio tai yrityksen kampanja, blogin perustaminen avaa sinulle oman pienen alustasi internetissä. Tässä blogitekstissä käymme läpi tärkeimmät vaiheet ja vinkit, jotka auttavat sinua aloittamaan oman blogisi menestyksekkäästi.
Blogiaiheen valinta ja perustus
Blogin perustaminen alkaa aiheen valinnalla. Ensiksi on kuitenkin hyvä miettiä, mikä on blogisi tarkoitus, haluatko kirjoittaa henkilökohtaista blogia vai oletko aloittamassa yrityksellesi blogia, joka tarjoaa lisäarvoa asiakaskunnallesi. Alle on jaoteltu henkilökohtaisen ja yrityksen blogin perustamisen ensimmäiset työt, joten voit lukea vain sen, joka on sinulle ajankohtainen.
Henkilökohtaisen blogin aiheen valinta ja perustus
Mieti, mistä olet intohimoinen ja mistä sinulla on sanottavaa. Aihe voi siis olla harrastuksesi, ammattisi tai mikä tahansa muu kiinnostuksen kohteesi. Tärkeintä on, että se motivoi sinua kirjoittamaan säännöllisesti.
Aihevalinnan jälkeen sinun tulee valita blogillesi nimi ja verkkosivualusta. Valitse nimi, joka kuvastaa blogiasi ja on helppo muistaa. Verkkosivualustan suhteen vaihtoehtoja on monia, esimerkkinä WordPress. Valitse sellainen, joka sopii parhaiten omiin tarpeisiisi ja teknisiin taitoihisi.
Blogin perustaminen vaatii aina visuaalisen ilmeen ja ulkoasun suunnittelua. Henkilökohtaisessa blogissa visuaalisuus ja ulkoasu voivat heijastaa omaa persoonaasi. Muista kuitenkin, että lukijat arvostavat aina selkää ja visuaalisesti tyydyttävää blogia. Katso alla oleva kuva ja sano kumpaa blogia lukisit itse mieluummin.
Yritysblogin aiheen valinta ja perustus
Jos perustat yrityksellesi blogia, kannattaa lähestyä blogin perustamista enemmän strategisemmasta näkökulmasta. Ensiksi mieti, mikä on blogisi tavoite, kelle kirjoitat sitä ja miten luot blogillasi arvoa lukijoillesi. On myös hyvä pohtia, onko blogi oikea markkinointikanava yrityksellesi.
Kun osaat vastata yllä oleviin kysymyksiin on blogin perustaminen huomattavasti helpompaa ja tuloksekkaampaa. Yritysblogit yleensä kirjoitetaan yrityksen omalle verkkosivustolle, jolloin sinun ei tarvitse keksiä uutta nimeä blogisivustollesi taikka valita uutta verkkosivualustaa.
Yritysblogissa visuaalisuuden ja ulkoilmeen tulisi taas vastata yrityksen brändin ilmettä. Niin kuin henkilökohtaisessakin blogissa, myös yritysblogin ulkoasun tulisi olla selkeä ja ja visuaalisesti tyydyttävä. Yritysblogeihin on myös hyvä sisällyttää CTA eli ”Call to action”, joka ohjaa lukijaa tekemään jotain toimintoa.
Blogin perustamisen yleisimmät virheet
Blogin perustaminen voi tuntua yksinkertaiselta, mutta monet aloittelijat tekevät virheitä, jotka hidastavat blogin kasvua ja voivat vaikuttaa sen pitkän aikavälin menestykseen. Tässä muutamia yleisimpiä virheitä ja vinkkejä niiden välttämiseksi.
Epäselvä kohdeyleisö
Tämä ongelma on yleinen uusien bloggaajien keskuudessa. Monet uudet bloggaajat saattavat kirjoittaa monista eri aiheista, koska he eivät osaa päättää mihin he haluavat keskittyä. Tämä ei tarkoita, että blogisi tulisi käsitellä vain yhtä aihetta, voit nimittäin valita muutaman teeman joiden ympärille rakennat blogisi. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että jos kirjoitat keppihevos- harrastuksesta, sinun ei kannata kirjoittaa samaan blogiin moottoriurheilusta. Teemojen tulisi siis liittyä toisiinsa, jollain tapaa.
Hyvä vinkki on miettiä yleisön rajaus ja blogin teemat tarkasti ennen blogin perustamista. Kohdeyleisösi selventäminen auttaa sinua löytämään juuri oikeat lukijat, jotka sitoutuvat sisältöön ja palaavat aina blogiisi. Kysy itseltäsi: kenelle kirjoitan ja mitä lisäarvoa tarjoan?
Hakukoneoptimoinnin unohtaminen
Hakukoneoptimointi (SEO) on avainasemassa, kun tavoitteena on saada blogi näkymään hakutuloksissa. Moni aloittelija jättää SEO:n huomiotta, vaikka pienillä toimenpiteillä, kuten avainsanojen käytöllä, otsikoiden optimoinnilla ja sisäisillä linkeillä, voidaan parantaa blogin löydettävyyttä merkittävästi.
Monilla blogialustoilla, kuten aiemmin mainitsemalleni WordPress-alustalle voi ladata lisäosia, kuten Yoast-SEO. Yoast-SEO on helppokäyttöinen työkalu, joka kertoo sinulla miten voit hakukoneoptimoida blogiasi paremmaksi.
Sivullasi on huono käyttäjäkokemus
Lukijat arvostavat helppokäyttöistä ja visuaalisesti miellyttävää blogia. Jos blogissasi on sekava ulkoasu, hidas latausnopeus tai se ei toimi mobiililaitteilla oikein, alkaa lukijamääräsi nopeasti laskea. Panosta siis blogin selkeyteen, latausnopeuteen ja varmista, että se toimii hyvin kaikilla laitteilla. Jos et tiedä millainen käyttäjäkokemus blogissasi on, voit lähettää linkin tutuillesi ja kysyä heitä kommentoimaan, mikä sivulla toimii, mikä ei ja mistä he eivät pidä.
Sisällöntuotanto on blogin perustamisen A ja Ö
Blogia perustaessa voit käyttää mielin määrin aikaasi blogin visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja blogialustan valintaan, mutta loppujen lopuksi luomasi sisältö on blogisi ydin. Ulkonäöstä ja blogialustasta riippumatta blogisi ei tule menestymään, jos itse sisältösi ei ole laadukasta ja kiinnostavaa lukijoille.
Aloita luomalla muutama laadukas artikkeli ennen blogin julkaisua, tällöin sinulla on jo enemmän sisältöä valmiina julkaisun yhteydessä. Kannattaa suunnitella sisältökalenteri, joka auttaa sinua julkaisemaan säännöllisesti. On kuitenkin tärkeä muistaa, että laatu korvaa määrän.
Tärkeä ja olennainen osa blogin sisällöntuotantoa onkin säännöllisyys. Jos haluat sitouttaa lukijoitasi ja ylläpitää lukijamääriäsi, sinun täytyy tuottaa uutta sisältöä blogiisi aktiivisesti. Tämä ei tarkoita, että sinun täytyisi ottaa lisää paineita blogisi ylläpidosta. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että jos pidät kolme kuukauden tauon julkaisemisesta, ei lukijamääräsi tule palattuasi olemaan entisellään.
Niin yksityisessä blogissa kuin yritysblogissakin tulisi sisältöjen luoda aina arvoa lukijalle, ja sisältöjä kannattaakin lähteä luomaan tämä mielessä pitäen. Yritysblogeissa on myös tärkeää ottaa huomioon näkyvyys hakukoneissa, jotta blogi voi tavoittaa jatkuvasti uusia lukijoita hakukoneiden kautta.
Blogin markkinointi
Menestyvän blogin perustaminen ei lopu julkaisuun. Nimittäin markkinointi on olennainen osa blogin menestystä. Hyödynnä sosiaalista mediaa, verkostoidu muiden bloggaajien kanssa ja optimoi blogisi hakukoneita varten. Näin saat lisää näkyvyyttä ja lukijoita.
Blogin markkinointi sosiaalisen median avulla
Sosiaalinen media on todella tehokas tapa markkinoida blogiasi, olipa kyseessä sitten henkilökohtainen blogi tai yrityksen blogi. Oikeilla strategioilla voit tavoittaa laajan yleisön, sitouttaa lukijoita ja kasvattaa blogisi näkyvyyttä tehokkaasti. Esimerkiksi Instagram, TikTok, Facebook ja LinkedIn ovat erinomaisia alustoja, joissa voit tuoda esiin blogiasi uusille lukijakunnille.
Hyvin suunniteltu postaus sosiaalisessa mediassa voi toimia kutsuna lukijoille ja johdattaa heitä suoraan blogiisi. Esimerkiksi, jos pidät blogia leipomisesta, voit jakaa Instagram ja TikTok -kanavissa kuvia tai lyhyitä videoita, joissa esittelet valmiita tekemiäsi annoksia. Näihin kuviin ja videoihin voit sitten liittää linkin omaan blogiisi, johon olet kirjoittanut koko reseptin.
Jos kuvien ja videoiden tekeminen ei tunnu omalta, voit esimerkiksi ottaa pieniä kiinnostavia katkelmia blogistasi ja julkaista niitä LinkedIn ja Facebook -kanaviin. Tietenkin näihin julkaisuihin tulisi sisältää linkki, josta pääsee lukemaan koko blogin.
Blogin markkinointi muiden bloggaajien avulla
Tehokas tapa markkinoida blogiasi laajemmalle yleisölle on tehdä yhteistyötä muiden bloggaajien kanssa. Voit etsiä muita bloggaajia, jotka tekevät sisältöä eri aiheista ja kysyä voisitteko linkata toistenne blogeja. Yleensä käyttäjät, jotka seuraavat yhtä blogia ovat kiinnostuneita myös seuraamaan muita blogeja.
Blogin markkinointi hakukoneoptimoinnin avulla
Yksi tehokkaimmista tavoista markkinoida blogiasi on hakukoneoptimoida tuottamasi tekstisisältö. Verkkosivun hakukoneoptimointi on todella laaja käsite. Käytännössä tämä tarkoittaa, että teet sisällöstäsi myös hakukoneystävällistä ja käytät siinä Googlesta haettuja hakusanoja ja -fraaseja. Tällöin blogisi tulee näkyviin Googlen ja muiden hakukoneiden hakutuloksissa, kun sisältöösi liittyviä asioita haetaan. Lue lisää hakukoneoptimoinnista.
Muista vuorovaikutus!
Vuorovaikutus lukijoidesi kanssa on myös tärkeä osa bloggaamista ja se toimii myös tapana markkinoida blogiasi. Vastaa kommentteihin, kannusta keskusteluun ja ota palautetta vastaan. Tämä auttaa luomaan yhteisöä blogisi ympärille ja pitää lukijat kiinnostuneina.
Lopuksi
Muista, että blogin perustaminen ei ole helppoa ja sen ylläpitokin on jatkuva prosessi. Ole siis valmis oppimaan, kehittymään ja muokkaamaan sisältöjäsi ja jopa lähestymistapaasi bloggaamiseen ajan myötä. Seuraa analytiikkaa ymmärtääksesi, mikä toimii ja mikä ei, ja mukauta sisältöäsi sen mukaan.
Muista myös nauttia matkasta! Bloggaaminen on mahtava tapa ilmaista itseäsi, jakaa tietoa ja luoda yhteyksiä samanhenkisten ihmisten kanssa tai edistää yrityksesi tavoitteita. Vaikka blogin perustaminen voi aluksi tuntua haastavalta, se on sijoitus, joka on pitkällä aikavälillä erittäin palkitseva.
Muista, että jokainen bloggaaja ja yritys on aloittanut sisältöjen luomisen jostain, joten älä lannistu jos ensimmäiset artikkelisi eivät menesty. Älä myöskään kopio sisältöäsi muilta, vaan keskity oman sisältösi kehittämiseen. Ajan myötä löydät oman äänesi ja tyylisi, ja blogistasi tulee ainutlaatuinen osa verkkomaailmaa.
Blogin perustaminen avaa ovia uusille mahdollisuuksille. Se voi johtaa uusiin ystävyyssuhteisiin, ammatillisiin yhteyksiin tai jopa uuteen uraan. Joten tartu näppäimistöön ja aloita oma bloggausmatkasi jo tänään!
Haluatko lisätietoa tai konsultointia jostakin blogin perustamisen osa-alueesta? Ota yhteyttä!