Alt-teksti – Kaikki mitä tulisi tietää

Picture of Daniel Barkane
Daniel Barkane
Valkoisia äniraitoja kuvaikonin päällä. Ikonin alla tekstileike alt-tekstistä koodimuodossa.

Verkkosivujen saavutettavuus on tärkeää, jotta kaikilla olisi samanlaiset mahdollisuudet käyttää ja ymmärtää sivujen sisältöä. Alt-teksti eli vaihtoehtoinen teksti auttaa hakukoneita, mutta etenkin näkörajoitteisia käyttäjiä ymmärtämään kuvia ja graafista sisältöä.

Mikä on alt-teksti?

Vaihtoehtoinen teksti kuvailee visuaalisia elementtejä, kuten kuvia tai grafiikoita käyttäjille, jotka hyödyntävät avustavaa teknologiaa. Alt-tekstin avulla esimerkiksi näkövammainen käyttäjä saa kuvasta kaiken olennaisen tiedon.

Lähtökohtaisesti kuvien avulla halutaan välittää tietoa ja erilaisia tunnelmia, jotka täydentävät tekstiä. Tietyissä tilanteissa pelkkä kuva voi muodostaa merkittävän osan sisällön viestiä. Tällöin vaihtoehtoisen tekstin merkitys kasvaa.

Esimerkki alt-tekstistä:

Alt-teksti on HTML-koodissa käytettävä merkintätapa, joka ei yleensä ole näkyvissä kaikille käyttäjille. Ainoastaan hakukonerobotit ja ruudunlukuohjelmat hyödyntävät näitä. Alt-tekstejä voidaan myös käyttää verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa sekä esimerkiksi Word-, PowerPoint- ja PDF-tiedostoissa.

Miten kirjoitat alt-tekstin?

Alt-teksti on mahdollista lisätä, joko kuvan HTML-koodiin ”alt-attribuutin” avulla tai sisällönhallintajärjestelmän, kuten WordPressin kautta. Useimmissa sisällönhallintajärjestelmissä on yleensä erillinen kenttä alt-tekstiä varten, tällöin HTML-koodia ei tarvitse muokata suoraan. (ks. alla oleva kuva).

Esimerkki WordPressin alt-tekstikentästä:

Ohje WordPressin sisällönhallintajärjestelmän alt-tekstikentästä.

Hyvän alt-tekstin ominaisuudet

  • Pidä teksti ytimekkäänä, selkeänä ja havainnollistavana
  • Älä käytä kuvauksissa lauseita, kuten ”grafiikka aiheesta” tai ”kuva aiheesta”.
  • Käytä tekstissä avainsanaa, jos se on luontevaa
  • Kirjoita teksti niin, että kuvan sisällön ymmärtää näkemättä kuvaa
  • Alt-tekstin olisi hyvä olla alle 125 merkkiä.
Huomio puhekupla, joka kertoo "Jätä kuvan vaihtoehtoinen teksti tyhjäksi, jos kuva on puhtaasti koristeellinen"

Miltä hyvä alt-teksti näyttää?

Hyvä vaihtoehtoinen teksti on riittävän kuvaava ja sellainen, johon ei ole yritetty ”pakottaa” avainsanaa. Jos suljet silmäsi ja pyydät jotakuta lukemaan vaihtoehtoisen tekstin ääneen ja kuvittelet mielessäsi kohtuullisen tarkan version kuvasta, olet oikeilla jäljillä.

Harmaavalkoinen kissa soittaa ukuleleä.


Tarkastellaan seuraavaksi, millainen olisi hyvä vaihtoehtoinen teksti yllä olevalle kuvalle:

Tyydyttävä: ”Kissa”

Kohtalainen: ”Kissa soittaa kitaraa”

Hyvä: ”Harmaavalkoinen kissa soittaa ukuleleä”

Kuinka alt-teksti vaikuttaa hakukoneoptimointiin?

Olemme jo korostaneet aiemmin artikkelissa, että kuvien vaihtoehtoisten tekstien asettaminen on tärkeää näkörajoitteisten käyttäjien ja hakukoneiden kannalta. Hakukoneoptimoinnissa alt-tekstit ovat tärkeässä asemassa, koska ne kertovat hakukoneiden indeksointiroboteille olennaista tietoa kuvista. Tämä auttaa kuvia indeksoitumaan oikein.

Vaihtoehtoiset tekstit ovat tärkeitä myös silloin, kun selaimet eivät pysty renderöimään sivua kunnolla – eli tilanteessa, jossa verkkosivulla ei voida näyttää kuvia. Kuvien sijaan verkkosivusto palauttaa vaihtoehtoiset tekstit, jotka kertovat miltä kuvan pitäisi näyttää. Jos et ole asettanut vaihtoehtoisia tekstejä, käyttäjä ei saa minkäänlaista käsitystä kuvasta.

Huolellisesti toteutettu hakukoneoptimointi johtaa lähes poikkeuksetta parempiin tuloksiin. Menestys on usein kiinni pitkäjänteisyydestä ja hyvin toteutetusta suunnitelmasta. Jos haluat tutustua syvemmin verkkonäkyvyyden maailmaan, tutustu meidän kattavaan blogiin. Täältä löydät runsaasti arvokasta tietoa ja käytännön vinkkejä hakukoneoptimoinnin tehokkaaseen toteuttamiseen.

Tällä sivulla