Etusivu / Blogi / Koulutusta, sisällöntuotantoa ja lokalisointia | Kuinka Tahkolainen kylpylähotelli alkoi dominoida verkossa? – Case Study: Panorama Landscape Hotel

Koulutusta, sisällöntuotantoa ja lokalisointia | Kuinka Tahkolainen kylpylähotelli alkoi dominoida verkossa? – Case Study: Panorama Landscape Hotel

Kesällä 2024 keskustelimme Panorama Landscape Hotellin markkinointivastaavien kanssa hotellin verkkonäkyvyydestä. Sivusto oli kyllä kunnossa, mutta näkyvyys ei ollut halutulla tasolla. He halusivat oppia, miten voisivat itse hallita omaa näkyvyyttään ja kehittää markkinointia pitkäjänteisesti ilman jatkuvaa ulkopuolista apua.

Panorama Landscapen markkinointitiimi tykkäsi SEOverstaan koulutuskonseptin ideasta. SEOverstaan koulutus tapahtuu konsultointityylisesti ja verkkosivuston näkyvyyttä työstetään koko koulutuksen ajan, jolloin myös ensimmäiset tuloksetkin nähdään. 

“Koulutuksemme ideana ei ole vain opettaa, vaan myös työstää yhdessä yrityksen verkkonäkyvyyttä koko koulutuksen ajan.”

-Lauri, Toimitusjohtaja, SEOverstas Oy

SEO-koulutuksesta in-house osaamista ja näkyvyyttä

Päätimme rakentaa Panorama Landscape Hotellin markkinointitiimille räätälöidyn koulutuksen, joka keskittyi sivuston tekniseen hakukoneoptimointiin ja sisällöntuotantoon nimenomaan matkailualan näkökulmasta. 

Koulutuksessa käytiin ensin läpi, miten teknistä SEO:ta voi kehittää WordPress-järjestelmässä. Sivustolla oli useita teknisiä kompastuskiviä ja virheitä, joita lähdimme yhdessä työstämään. Sen jälkeen opetimme käytännössä, miten sivustoa auditoidaan, avainsanatutkimuksia tehdään ja millainen sisältö tuo liikennettä verkossa.

Koulutus onnistui erinomaisesti. Panorama Landscape Hotellin markkinointitiimi otti opit nopeasti haltuun ja alkoi heti soveltaa niitä omalla sivustollaan.

“Kahden kuukauden konsultointijakso antoi markkinointitiimillemme paljon uutta oppia hakukoneoptimoinnista, sivumme kehittyivät ja orgaaniset tulokset tuplaantuivat. Yhteistyö oli mielekästä ja aiomme käyttää SEOverstasta apunamme jatkossakin!”

-Henna, Markkinointipäällikkö, Panorama Landscape Hotel.

Yhteistyön jatko ja sivuston optimointi käytännössä

Koulutuksen jälkeen Panorama Landscape Hotellin markkinointitiimi lähti itse viemään oppeja käytäntöön. Sivustoa alettiin päivittää ja sisältöjä muokattiin oppien mukaisesti.

Useamman kuukauden kuluttua he kuitenkin ottivat meihin uudelleen yhteyttä. Tällä kertaa positiivisella ongelmalla. Uusien asiakkaiden määrä oli räjähtäny, jonka myötä oli paljon työtä ja liian vähän käsiä. Panorama Lamdscape Hotellin markkinointitiimi ymmärsi kuitenkin hakukoneoptimoinnin tärkeyden ja he pyysivät apua muutamien tärkeiden sivujen optimoinnissa ja sisällön kehittämisessä.

Tartuimme oitis toimeen ja teimme muutaman uuden sisällön, joilla haviteltiin enemmän hotellin ravintolatoimintaan liittyviä avainsanoja. Päivitimme myös olemassa olevia sivuja niin, että ne olivat entistä SEO-ystävällisempiä ja tukisivat hakukonenäkyvyyttä paremmin.

Pienillä muutoksilla saatiin aikaan iso ero. Sivuston näkyvyys parani nopeasti ja Panorama Landscape Hotel alkoi näkyä Googlessa entistä useammilla tärkeillä hakusanoilla.

Google-profiilit ja paikallinen näkyvyys

Edellisen projektin jälkeen panorama halusi kehittää myös heidän paikallista (local) näkyvyyttään. Ideana oli saada hotelli näkyviin myös paikallisilla hauilla ja karttasovelluksissa, kuten Google Mapsissa.

Teimme Panorama Landscape Hotellille Google My Business -profiilit sekä hotellille että kylpylälle. Näiden avulla yritys pystyi keräämään arvosteluja ja parantamaan näkyvyyttään paikallisissa hakutuloksissa.

Google-profiilit ovat tärkeä osa matkailualan markkinointia, koska asiakkaat etsivät majoitusta usein karttahaun kautta. Kun yritys näkyy siellä hyvin, se saa enemmän klikkauksia, kävijöitä ja varauksia.

Panoraman tapauksessa tämä toimi juuri niin kuin oli tarkoitus. Profiilit alkoivat nopeasti kerätä arvosteluja, ja yrityksen paikallinen löydettävyys kasvoi selvästi. Panorama onnistuttiin saamaan mukaan etusivun hakuihin: “hotelli tahko”, “ravintola kuopio” ja “kylpylä tahko”.

Tulokset ja yhteenveto – Panorama nousi näkyväksi hotelliksi verkossa

Sivuston orgaaninen liikenne kasvoi merkittävästi, ja paikallinen näkyvyys Googlen karttahaussa sekä alueellisissa hakutuloksissa parani uusien Google-profiilien ja local SEO -toimenpiteiden ansiosta. Myös asiakasarvostelujen määrä lisääntyi tasaisesti, mikä vahvisti hotellin uskottavuutta ja kasvatti varausmääriä.

Koulutuksen ja yhteisen kehitystyön ansiosta Panorama pystyy nyt itse hallitsemaan omaa hakukonenäkyvyyttään ja kehittämään markkinointiaan pitkäjänteisesti.

Tämä projekti osoitti hyvin sen, miksi kouluttautumisella ja oikean kumppanin valinnalla on oikeasti väliä.

Panorama Landscape Hotel on nyt esimerkki siitä, mitä voi tapahtua, kun matkailualan yritys ottaa hakukonenäkyvyyden omiin käsiinsä ja alkaa kehittää sitä määrätietoisesti.

Samankaltaiset artikkelit