Googlen päivitykset – miten hakukoneiden algoritmit muuttuvat?

Picture of Lauri Puurula
Lauri Puurula
Hakukone algoritmi ja Googlen päivitykset visuaalisesti kuvattuna

Google tekee useita kertoja vuodessa merkittäviä, laajamittaisia muutoksia hakualgoritmeihinsa ja järjestelmiinsä. Google kutsuu näitä muutoksia Core-päivityksiksi.

Mitä Google Core -päivitykset ovat ja miten ne toimivat?

Toisin kuin luulisi Google Core -päivitykset eivät suoraan kohdistu sivuihin tai sivustoihin. Core-päivitykset muuttavat, miten Googlen järjestelmä arvio sisältöjä kokonaisuudessaan. Esimerkiksi Core-päivityksien myötä sivustot, jotka eivät menestyneet aiemmin hakutuloksissa voivat nousta ylemmäs tuloksissa, vaikka niissä ei muuttaisikaan mitään.

Core-päivityksien toimintaa voi havainnollistaa vertaamalla niitä parhaiden ravintoloiden listaukseen. Aina uuden Core-päivityksen myötä lista parhaista ravintoloista päivittyy sekä listaukseen voi tulla uudenlaisia arvostelukriteerejä. Listaan voi myös nousta uusia ravintoloita ja osa ravintoloista voi pudota listalta. Listaa päivitetään kokoajan, mutta välillä listaus uusitaan isommin eli Core-päivitys julkaistaan.

Google päivitykset tietokoneen näytöllä

Miten Google määrittää hakutulokset?

Ennen siirtymistä uusimpiin Google-päivityksiin käydään vielä läpi, miten Google määrittää hakutuloksiin päätyvät verkkosivut. Google-päivitykset ja Googlen hakukone suosivat ensisijaisesti auttavaa, luotettavaa ja ihmisille hyödyllistä sisältöä. Google on laatinut algoritminsa kiinnittämään huomiota seuraaviin eri tekijöihin:

  • Haussa käytetyt sanat
  • Sivujen osuvuus ja käytettävyys
  • Lähteiden asiantuntemus
  • Sijainti
  • Hakijan asetukset

Kunkin tekijän painoarvo vaihtelee haun tyypin mukaan. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että sisällön pitäisi hyödyttää lukijaa ja ensisijaisesti luoda heille arvoa.

Kun Google on löytänyt sivut, jotka täyttävät nämä kriteerit, se alkaa priorisoimaan sivustoja E-E-A-T systeemin avulla. E-E-A-T on lyhenne englanninkielen sanoista experience, expertise, authoritativeness, ja trustworthiness. E-E-A-T ei vaikuta kaikkiin hakuteemoihin yhtä voimakkaasti, mutta esimerkiksi terveyteen, taloudelliseen vakauteen, turvallisuuteen ja yhteiskunnan hyvinvointiin liittyviin hakutuloksiin E-E-A-T vaikuttaa todella voimakkaasti.

Uusimmat Google päivitykset

Maaliskuun (2024) Core- päivityksessä Google kehitti heidän tapaansa tunnistaa sisältöjen hyödyllisyyttä.

”We have enhanced our core ranking systems to show more helpful results using a variety of innovative signals and approaches.”

Google Search Central

Google päivitti siis hakutuloksien sijoitusjärjestelmäänsä. Aiemmin Google käytti yhtä sijoitusjärjestelmää sijoittamaan sivuja, mutta nyt Google on lisännyt useampia sijoitusjärjestelmiä, jotka sijoittavat sivuja hakutuloksiin. Google ei syvenny tai kerro tarkalleen, mitä nämä uudet sijoitusjärjestelmät ovat. Google painottaa kuitenkin, että sisältö, joka on hyödyllistä lukijalle ja kirjoitettu ihmiselle eikä hakukoneelle, tulee edelleen menestymään parhaiten.

Uusimmassa Core-päivityksessä Google päivitti myös heidän spam-käytäntöjään. Spam-käytännöt kohdistuivat tällä kertaa kolmeen huonoon tapaan manipuloida hakukonesijoittumista. Näitä ovat:

  • Vanhentuneen domainin hyväksikäyttö
  • Skaalatun sisällön hyväksikäyttö
  • Sivuston maineen väärinkäyttö

Vanhentuneen domainin hyväksikäyttö tarkoittaa sitä, että vanhentunut domain on ostettu tai muunnettu manipuloimaan hakukonesijoittumista hyödyntämällä vanhan domainin suoriutumista hakutuloksissa.

Skaalatun sisällön hyväksikäyttöön tuotu käytäntö täydentää Googlen aiempaan automaattisesti tuotetun sisällön käytäntöä. Skaalattu sisältö on nopeasti tuotettua sisältöä, joka ei tuota uutta arvoa lukijalle. Skaalatun sisällön hyväksikäyttö on yleistynyt tekoälyn ja erilaisten automaatiotyökalujen möytä. Google on kuitenkin sanonut, ettei sisällön kirjoittajalla ole väliä, kunhan sisältö luo arvoa lukijalle ja se on kirjoitettu ihmiselle.

Sivuston maineen väärinkäyttö ilmenee, kun kolmannen osapuolen sivut julkaistaan vähäisellä tai ilman ensimmäisen osapuolen valvontaa tai osallistumista. Tällöin tarkoituksena on manipuloida hakukonesijoitusta hyödyntämällä ensimmäisen osapuolen sivuston sijoituksia.

Kuinka pysyä kärryillä Googlen uusimmista päivityksistä?

Jos haluat pysyä ajan tasalla uusimmista Google-päivityksistä ja SEO-vinkeistä voit lukea niistä Google Search Centralista tai voit konsultoida meitä. Jos haluat olla hakukoneoptimoinnin edelläkävijä voit lukea blogimme: Miten tehdä hakukoneoptimointia 2024 – parhaat vinkit.

Tällä sivulla