Etusivu / Blogi / SEO-koulutus – Lue, kuinka Aeronautica Arena rakensi oman näkyvyytensä

SEO-koulutus – Lue, kuinka Aeronautica Arena rakensi oman näkyvyytensä

Keskustelimme 2024 syyskuussa Aeronautica Arenan markkinointivastaavan kanssa yrityksen verkkonäkyvyydestä. Nykyinen sivusto ei tuottanut sellaisenaan haluttuja tuloksia, vaikka se näyttikin visuaalisesti hyvältä ja toimivalta. Aeronauticalla oli oma markkinointivastaava, joka hoiti kaiken digitaalisen markkinoinnin. Osaamisessa oli kuitenkin aukko hakukonenäkyvyyden osalta. 

Aeronauticalla oli selkeä tavoite heidän verkkosivuilleen. He halusivat löytyä hakukoneista sekä saada lisää liikennettä ja avainsanoja. Lopulta päädyimme keskustelujen pohjalta toteuttamaan SEO-koulutuksen Aeronautican markkinointivastaavalle.

Asiakkaan esittely Aeronautica Arena

Aeronautica Arena on elämys- ja tapahtumakeskus Pyhtäällä. Ydintuotteita ovat tuulitunnelielämykset, sisäsurffaus sekä vuokrattavat sauna- ja tapahtumatilat. Lisäksi heidän tiloistaan löytyy huippuluokan ravintola.

Lähtötilanne (syyskuu 2024)

Ennen koulutuksen alkua teimme syvän kartoituksen markkinointivastaavan osaamisesta ja yrityksen tavoitteista verkkosivuston suhteen. Teimme myös kattavan analyysin sivuston lähtötilanteesta. 

Kartoituksesta selvisi useampia kehityskohteita. Markkinointivastaava ymmärsi SEO:sta teoriassa, mutta käytännöntason tekeminen puuttui, tekninen SEO oli vierasta ja itse sisältöjen kirjoittamisessa liikkeelle lähtö tuntui todella haastavalta. 

Aeronautican sivusto taas näytti visuaalisesti hyvältä, mutta ei tuottanut hakukoneissa haluttua tulosta. Sivustolla oli jo orgaanista liikennettä, mutta liikenne ei ollut kehittynyt ylöspäin ajan myötä. Sivustolla oli myös useampia teknisiä hakukonenäkyvyyttä haittaavia ongelmia ja virheitä, jotka jarruttivat sivustoa.

Lähtötilanne syyskuu 2024

Aeronautican tavoitteena oli ottaa koko SEO-puoli omaan hallintaansa ilman tarvetta ulkopuolisiin toimijoihin. Toinen tärkeä tavoite oli oppia mittaamaan hakukoneoptimoinnin tuloksia ja tulkita omaa verkkonäkyvyyttä.

Kartoituksen myötä Tavoite täsmentyi:

– Opetamme miten korjataan teknisiä virheitä, joita sivustolla ilmenee.

– Opetamme miten tehdään SEO-optimoitua sisältöä.

– Opetamme miten hakukoneoptimoinnin tuloksia mitataan.

Koulutuksen kulku

Laadimme kuukauden mittaisen koulutuksen, joka suunniteltiin tarkasti Aeronautican tavoitteiden ympärille. Koulutuksen ensimmäinen osa keskittyi auditointiin ja mittarien tulkintaan. Markkinointivastaava oppi tunnistamaan  ja korjaamaan sivuston näkyvyyttä heikentäviä virheitä ja asettamaan ne tärkeysjärjestykseen.

Seuraavaksi opetimme, miten hakua vastaavaa sisältöä kirjoitetaan. Teimme yhdessä artikkelin, joka optimoitiin olennaiselle avainsanalla. Kävimme yksityiskohtaisesti läpi, mitä sisällöissä pitäisi tulla ilmi SEO:n kannalta ja miten oikeasti menestyviä sisältöjä kirjoitetaan. Lopuksi käytiin läpi jatkuvaa optimointia, miten julkaistuja sivuja parannetaan, tuloksia seurataan ja päätetään seuraavista toimenpiteistä. Myös koulutuksen aikana annetut omatoimiset tehtävät paransivat suoraan Aeronautican verkkosivujen näkyvyyttä.

Koulutuksen lopuksi jatkoimme SEO-puolen opetusta vielä kevyellä konsultoinnilla. Autoimme Aeronautican markkinointivastaavaa SEO:hon-liittyvissä asioissa ja teimme opetusvideoita spesifeihin kysymyksiin. Ideana oli markkinointivastaavan syventyessä lisää käytännön SEO-tekemiseen olla vielä apuna ohjeistamassa uusien kysymysten noustessa.

Tuloksia koulutuksen jälkeen

Aeronautica saavutti hyviä tuloksia jo itse konsultoinnin aikana. Kuvasta näet, miten liikenne lähti kehittymään koulutuksen ja konsultoinnin aikana.

Tilanne koulutuksen aikana

Aeronautican näkyvyys on jatkanut kehitystään nyt upeaan tahtiin. Yritys on kehittänyt omaa verkkonäkyvyyttään pitkäjänteisesti ja kunniakkaasti. Alla olevasta kuvasta näet, miltä tilanne näytti 9 kk kuluttua koulutuksen aloittamisesta. Sivustolla oli koulutusta aloittaessa 1270 kuukausittaista kävijää ja nyt 9 kk myöhemmin kuukausittaisia kävijöitä on 1699. Liikennettä on onnistuttu nostamaan 33,78% täysin omatoimisesti.

Tilanne 9kk koulutuksesta

Asiakastarina tiivistetysti

Aeronautica Arena lähti kehittämään hakukonenäkyvyyttään tavoitteena ottaa SEO haltuun täysin omin voimin. Koulutuksen myötä markkinointivastaava sai selkeät työkalut teknisten virheiden korjaamiseen, hakua vastaavan sisällön tuottamiseen ja tulosten analysointiin. Yhdistelmä käytännön opetusta, yhdessä tehtyjä sisältöjä ja kevyttä jatkokonsultointia loi vahvan perustan pitkäjänteiselle optimoinnille. Tulokset puhuvat puolestaan, sillä orgaaninen liikenne kasvoi 9 kuukaudessa yli 33 %, täysin heidän omalla tekemisellään.

Samankaltaiset artikkelit