Mitä on SEO-optimointi eli hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization)? SEO on prosessi, jonka tavoitteena on parantaa verkkosivuston sijoitusta hakukoneiden hakutuloksissa. Se on tärkeä osa nykyaikaista digimarkkinointia ja yksi verkkosivujen menestyksen avaintekijöistä. Yksinkertaisimmillaan se on oikeanlaisten sisältöjen luomista verkkosivuille.
Aluksi on hyvä ymmärtää, miten hakukoneet toimivat.
Miten hakukoneet toimivat?
Kun ihmiset etsivät tietoa tai palveluita verkosta, he yleensä suorittavat haun jossain hakukoneessa, kuten Googlessa. Hakukoneet etsivät haetun sanan tai fraasin perusteella luotettavia ja osuvia tiedonlähteitä eli verkkosivuja, jotka sitten näkyvät hakutuloksina.
Hakukoneet järjestävät tulokset osuvuuden perusteella.
Tulosten järjestykseen osuvuuden lisäksi vaikuttavat muun muassa verkkosivujen luotettavuus, toimivuus sekä aikaisemmat verkkosivuvierailijoiden kokemukset aiheeseen liittyvistä verkkosivuista. Jos ihmiset löytävät etsimältään verkkosivulta tarvittavan tiedon, näkyy sivu todennäköisemmin myös muillekin.
Ei ole siis itsestäänselvyys, että kohderyhmä löytää verkkosivusi Googlettamalla. Siksi verkkosivuja rakentaessa on hyvä tietää mitä on SEO-optimointi ja miten se toimii.
Miten SEO-optimointi toimii?
Optimointi toimii siten, että verkkosivut pyritään rakentamaan tarjoten luotettavaa ja osuvaa tietoa valituille hakusanoille ja -termeille. Lue, miten valitset oikeat haku-/avainsanat.
Kun sivustosi tarjoaa parhaimman vastauksen haettuun sanaan tai fraasiin, se todennäköisimmin esiintyy kyseisen haun yhteydessä tuloksissa ensimmäisenä.
Lisäksi verkkosivu pyritään rakentamaan käyttäjäystävälliseksi. Sivuston latausnopeus ja saavutettavuus on avaintekijä, kun hakukoneet sijoittavat kahta sisällöltään samantasoista verkkosivua hakutuloksiin.
Hakukoneoptimointi on jatkuvaa tekemistä, jonka tavoitteena on ymmärtää hakukoneiden algoritmeja ja niiden pohjalta kehittää verkkosivuston sijoitusta hakukoneissa, kuten Google, Bing ja Yahoo.
Miten SEO-optimointia tehdään?
Hakukoneoptimointi on suurimmaksi osaksi tekstisisältöjen luomista ja muokkaamista. Kuten yllä mainittiin, optimaalisiin tuloksiin vaikuttavat myös verkkosivun käyttäjäkokemus ja yleisesti sivuston toimiminen.
Olemme jakaneet SEO-toimenpiteet kolmeen eri osa-alueeseen: Tekniseen, sisäiseen ja ulkoiseen.
Tekninen optimointi
Tekninen optimointi on perusta, jolle koko SEO-optimointi rakentuu. Se keskittyy verkkosivun teknisen puolen parantamiseen. Sillä varmistetaan, että hakukoneet voivat lukea, ymmärtää ja näyttää verkkosivuston sisältöjä hakutuloksissa.
Verkkosivuston indeksoitavuus
Varmistetaan, että hakukoneet voivat löytää ja indeksoida sivuston sivut ongelmitta. Rakennetaan sivusto rakenteellisesti järkeväksi, päivitetään sivustokartat ja piilotetaan tai julkaistaan halutut sivut.
Sivujen latausnopeus
Parannetaan sivuston latausnopeutta paremman käyttäjäkokemuksen luomiseksi. Nopeammat sivustot saavat yleensä paremman sijoituksen hakutuloksissa.
Mobiiliystävällisyys
Koska yhä useammat käyttäjät selaavat internetiä mobiililaitteilla, on tärkeää varmistaa, että sivusto on mobiiliystävällinen ja skaalautuu eri laitteiden näytöille.
Sivuston SSL/TLS-sertifikaatit
Turvallisen yhteyden varmistaminen HTTPS-protokollan avulla on tärkeää sekä käyttäjien turvallisuuden että hakukoneiden luottamuksen kannalta. Jos sivusto ei käytä HTTPS-suojausta, saattaa hakukone ilmoittaa sivuston turvariskistä eikä välttämättä päästä vierailemaan sivulle.
Sivustovirheiden korjaaminen
Sivuston näkyvyyteen ja hakukoneiden indeksointiin vaikuttavien virheiden korjaus sivustolla varmistaa edelleen, etteivät sivut saa huonoa mainetta tai, että hakukoneet eivät piilota niitä.
Sisältöjen optimointi
Sisältöjen optimoinnilla vaikutetaan siihen, millä hakusanoilla kyseiset sivut esiintyvät hakutuloksissa. Tärkeimpänä ovat avainsanat, joiden pohjalta tekstisisällöt kullekin sivulle kirjoitetaan. Kyseiset avainsanat ovat niitä, joilla ihmiset etsivät tietoa aiheesta.
Avainsanat
Valitaan oikeat avainsanat ja käytetään niitä sisällöissä. Nämä ovat sanoja, joilla potentiaaliset asiakkaat löytävät sivustosi.
Sisällöt
Tuotetaan laadukkaita, arvokkaita ja kohderyhmälle osuvia sisältöjä. On hyvä pitää mielessä, että hakukoneetkin yhä enemmän arvostavat sisältöä, joka tarjoaa lukijoille arvoa. Älä kirjoita siis pelkästään hakukoneita varten. Pidä sivustovierailijat ensimmäisenä mielessä tekstisisältöjä tuottaessa.
Käyttäjäkokemus
Rakennetaan sivut, jotka ovat nopeat, tietoturvalliset, toimivat mobiililaitteella ja tarjoavat miellyttävän käyttäjäkokemuksen.
Metatiedot
Kirjoitetaan kohderyhmään vetoavat SEO-otsikot ja -kuvaukset, jotka herättävät kiinnostuksen siirtyä sivulle.
Ulkoinen optimointi
Ulkoiset linkit ovat toisilla verkkosivuilla esiintyviä linkkejä, jotka johtavat omalle verkkosivulle. Toinen verkkosivu voi esimerkiksi viitata omassa blogissaan juuri sinun kirjoittamaan blogiin. Tai jos yrityksesi rakentaa verkkosivuja, omalle sivustolle osoittavan linkin voi sijoittaa luodun verkkosivun alatunnisteeseen – tietenkin luvan kanssa. Näin verkkosivusi voi tavoittaa kohderyhmää myös muiden sivujen kautta.
Ulkoisia linkkejä voivat olla:
Sosiaalisen median linkit (nofollow)
Vaikka nykyään esimerkiksi ostotapahtumat ja rekisteröitymiset voidaan melkein aina suorittaa suoraan sosiaalisen median alustoilla, ovat verkkosivut yhä edelleen hyödyllisiä markkinoinnissa. Sosiaalisen median kanavat ovatkin kelvollisia työkaluja ohjaamaan liikennettä sosiaalisesta mediasta verkkosivuille. Laadukkaat sisällöt oikeissa sosiaalisen median kanavissa, oikealle kohderyhmälle suunnattuna voivat lisätä verkkosivustovierailuja. Sitten on verkkosivujen tehtävä kääntää vierailut uusiksi asiakkaiksi.
Lähdelinkit
Joku voi käyttää verkkosivustosi sisältöjä lähteenä tutkimuksessa tai sisältölisänä omalla verkkosivullaan. Tästäkin syystä on hyvä luoda verkkosivun sisällöt laadukkaiksi tarjoamaan hyviä vastauksia kysymyksiin. Tämä luo suuremman mahdollisuuden sille, että toinen verkkosivu haluaisi johdattaa lukijan lukemaan lisää sivuiltasi.
Artikkelilinkit
Yksi mahdollisuus on saada toinen yritys tai mediatoimisto kirjoittamaan artikkeli yrityksestäsi. Tämä voi mahdollistaa verkkosivusi linkittämisen kyseiseen artikkeliin.
Kommenttilinkit
Monella alalla esiintyy verkkosivuja, joilla ihmiset etsivät vastauksia kysymyksiinsä. Jos alallasi on tällainen sivu, jonne jokainen voi käydä tarjoamassa ratkaisua erilaisiin ongelmiin, voit auttaessasi muita tarjota myös linkin omalle sivustollesi. Esimerkiksi lyhyen vastauksen jälkeen voit tarjota mahdollisuutta perehtyä aiheeseen lisää omilla verkkosivuillasi.
Backlinkit ovat tärkeässä asemassa SEO-optimoinnissa, koska hakukoneet pitävät sivua luotettavampana, jos muut sivustot viittaavat siihen.
SEO-optimointia voidaan tehdä myös väärin.
Black hat -SEO:ksi kutsutaan tapoja, joilla hakukonesijoittumista voidaan manipuloida epäeettisin keinoin. Nämä tavat on usein kielletty hakukoneiden toimesta ja niiden käyttäminen voi johtaa sivuston poistamiseen hakutuloksista. Yksinkertaisesti black hat -SEO on sisältöjen luomista siten, että ne ovat optimaalisia hakukoneiden algoritmeille, mutta eivät tarjoa mitään arvoa sivustovierailijoille. Esimerkkinä avainsana ”spam”, jossa tarkoituksena on vain avainsanojen sijoittaminen ja mahdollisesti niiden piilottaminen sivustolle, jotta sivusto sijoittuisi paremmin. Lisäksi ulkoisten linkkien ostaminen linkki farmeilta katsotaan sääntöjen vastaiseksi.
White hat -SEO sen sijaan on laadukasta SEO-optimointia, jossa sisällöllistä arvoa tuotetaan sivustovierailijoille hakukonealgoritmien hyvien käytänteiden mukaan.
Miksi SEO on tärkeää?
SEO-optimointi on erittäin tärkeää liikenteen hankkimisessa verkkosivustolle. Korkeampi sijoitus hakutuloksissa lisää näkyvyyttä, mikä puolestaan johtaa suurempaan kävijämäärään ja mahdollisesti myös suurempaan myyntiin sekä liidien määrään.
Optimointi on myös kustannustehokas tapa markkinoida, sillä se kohdistuu käyttäjiin, jotka aktiivisesti etsivät tietoa tai ratkaisuja, joita yrityksesi tarjoaa.
SEO-optimointi on työ, jota ei voi jättää tekemättä. Se vaikuttaa merkittävästi siihen, miten yritykset löytyvät verkossa ja sijoittuvat hakutuloksissa. Jos kiinnostuit lue, mistä hakukoneoptimoinnin hinta koostuu.
SEO:lla vaikutetaan sivuston sijoitukseen hakutuloksissa
Google ja muut hakukoneet näyttävät hakutuloksia osuvuuden ja laadukkuuden perusteella. Kun sivusto tarjoaa aihealueesta parasta mahdollista sisältöä, jonka sivustovierailijat kokevat hyödyllisenä, löytyy kyseinen sivu todennäköisemmin ensimmäisenä hakutuloksissa.
Kilpailu verkkonäkyvyydestä ja hakutuloksista on vauhdikasta. Jos sisällöt tehdään ilman suurempia suunnitelmia ja vähän sinne päin, hakukoneet eivät välttämättä osaa näyttää sivua oikeille ihmisille tai se hukkuu muiden tuloksien joukkoon.
Hakukoneista löytyminen oikeilla avainsanoilla on elintärkeää liiketoiminnalle
Tilastokeskuksen (2023) teettämän tutkimuksen mukaan 94 % 16–89 vuotiaista suomalaisista käyttää nettiä ja 79 % käyttävät nettiä useamman kerran päivässä. Verkossa on siis mahdollista tavoittaa yhdeksän kymmenestä suomalaisesta.
Pelkkä verkkosivun olemassaolo ei kuitenkaan riitä. Suurin osa ihmisistä (yli 90 %) käyttävät vain ensimmäisen sivun hakutuloksia. Ensimmäistä orgaanista tulosta klikataan noin 20 % (tulokset vaihtelevat haetun aiheen mukaan). Yrityksellä on siis hyvä syy optimoida verkkosivut oikeilla avainsanoilla.
Samaa palvelua tai tuotteita tarjoavia yrityksiä on yleensä useita, mikä johtaa hakutuloksista kilpailemiseen. Jos kilpailussa sijoittuu huonosti, menettää mitä todennäköisimmin asiakkaita voittajille.
SEO-optimointi muistuttaa asiakkuusajattelusta
Tavoitteena on ensisijaisesti saada verkkosivu näkymään ensimmäisillä sijoilla hakutuloksissa. Jos kuitenkin kaksi samankaltaista sisältöä tarjoavaa sivua kilpailevat keskenään, voittaa todennäköisesti se kumpi on käytettävyydeltään toimivampi. Tämä tarkoittaa sitä, että sisällöt on luotu eri muodoissa (ääni, video, kuva, teksti), sivusto toimii nopeasti ja se on helppokäyttöinen.
Miten hakutulokset luodaan – Google
Kun hakutuloskilpailussa halutaan voittaa, on hakukoneiden lisäksi voitettava ihmiset puolelleen. Jos verkkosivu ei tarjoa vierailijalle miellyttävää, hyödyllistä ja toimivaa kokonaisuutta, saattaa vierailija siirtyä etsimään parempaa vaihtoehtoa.
Vaikka hakukoneet toimivat työkaluina asiakkaiden tavoittamisessa, ovat asiakkaat kuitenkin liiketoiminnan keskiössä – se on hyvä muistaa SEO-optimointia tehdessä.
Yhteenveto – Mitä SEO-optimointi on?
Kun sivustoltasi löytyy parhain ja osuvin vastaus hakukoneesta haettuun sanaan tai fraasiin, se todennäköisimmin esiintyy kyseisen haun yhteydessä tuloksissa ensimmäisenä.
Hakukoneoptimoinnin avulla yritykset voivat:
-
- Parantaa verkkonäkyvyyttään
-
- Houkutella kohdennettua liikennettä
-
- Lisätä myyntiä
-
- Kasvattaa brändinsä tunnettuutta
Aloittamalla SEO-toteutuksen tänään, voit varmistaa, että yrityksesi saavuttaa ja ylläpitää kilpailuedun digitaalisessa maailmassa. Sparraillaanko siis jo tänään SEO-suunnitelmat kuntoon. Kysy, niin kerromme miten teidänkin sivut saadaan ensimmäisille sijoille verkossa.
Lue, mitä avainsanat ovat ja miten niitä käytetään verkkosivun teksteissä, jotta verkkosivu sijoittuisi hakutuloksissa paremmin.